|
Benny
Diamant Medlem

Denmark
posteringer 3477 |
Skrevet - 06 jul 2012 : 09:56:28
|
Det er jo ikke så længe siden, vi hentede 10 nye ænder...
5 Landænder og 5 Løbeænder...
Nå det var vist ikke helt rigtigt, men alligevel... Der var godt nok 10.. Og igen Ænder, var måske også overdrevet, for det var vel mest Ællinger...
Vi mistede dog rimeligt hurtigt den ene, en meget lille en, måske derfor, lagde man ikke mærke til, at den havde et slemt deformeret ben... Hvilket jo nok også var grunden til, den haltede slemt bagefter de andre, ænder er lige som høns.... Den der kommer først til fadet... Kan nå at æde mest, og der udvises ikke specielt fine fornemmelser, eller manerer... Spis og bliv stor, fed & dejlig...
De sidste 9 klarede sig vældigt... Lige indtil forleden dag... Jeg havde nu ikke bemærket noget.... Men Skrubtudsen spurgte pludseligt til den sidste Løbeand.... Og ganske rigtigt... Der var kun 8 Ænder... Så gik der lidt af en eftersøgning igang... Vi fandt den dog ikke....
Nå ja, det vil så sige i Onsdags fandt jeg så anden, et godt stykke oppe på marken... Ikke de store skader at se på anden, dog et lille pænt rundt hul, på undersiden af den ene vinge... Lignede mest af alt, at den var skudt med et luftgevær, hvad jeg dog ikke tror den var... Men det lignede... Udover at halsen var brækket, så den ikke ud til at fejle noget.
Så jeg går med det stille håb, at den blot er faldet, og uheldigt nok, til at den brækkede halsen... Jeg tror ikke det var Mikkel Ræv, for han havde vel taget den med sig, og havde vel næppe kun taget en... Men en hund kan måske have været på færde.... Der havde godt nok været folk på vejen, med en hund vi ikke kendte... Men nu må man jo ikke tro det værste om folk, og deres hunde... Så jeg håber stadig på, at anden bare havde været svært uheldig, at skvatte, så halsen knak...
Så må vi se, vi får nok et par nye engang...
M.V.H....Benny..
|
Når utak er værtens løn, hvad får værtinden så - Hun får de små stød værten giver. |
|
|
Benny
Diamant Medlem

Denmark
posteringer 3477 |
Skrevet - 06 aug 2012 : 13:34:28
|
Med Ænder er der jo aldrig noget der er givet, andet end at det hænder de siger Rap Rap...
Men de sidste dage, ( For ikke at sige en uge ) har vi været ved at lære dem, at gå ned til søen.... De første gange, skete fra gården, hvor de har fået den vane at opholde sig... Så meget endda, så de også har fået en andedam der... Måske mest fordi hønsene har fået lov til at blive en slat for gamle, og derfor er blevet noget mere stridbare... Hvilket medførte, at de ofte kunne få svært ved at komme til den anden dam...
Hver gang vi kom til hegnet, blev de noget vrangvillige, så der er nok et par stykker der har glemt at dykke under hegnet, og så har fået et gaveldigt RAP.... ( Øh Riv, hvad skal man sige ) Så derfor skulle de lære at gå den anden vej, som jo i øvrigt for dem, også er meget kortere... Det blev specielt aktuelt, da vi her forleden dag, lige var et smut oppe og handle, og da vi så kom hjem igen... Hvem mødte vi så ude på vejen... .... Rigtigt gættet, 8 Stk ænder, der trofast var gået, hele vejen ned af de ca 100 meter indkørsel, og 150 meter ud af vejen, og stod nu og kiggede længselsfuldt efter søen.... Som kun var ganske få meter væk, men uheldigvis for ænderne, adskilt fra vejen, af det kraftigste Nervus El-Hegn, der overhovedet findes.... Så vi måtte forbarme os over dem, og gå ned og hyrde dem tilbage til leddet ud mod vejen... Og et lille stykke ned af marken... Men så snart de kunne se vandet, var der ikke brug for mere guidance... Fårene benyttede så lige chancen til at komme på den anden side af vejen....
Hjem igen, skulle de så atter have lidt hjælp... I går, prøvede vi så at lede dem den rigtige vej.... Der er et lille stykke, hvor tråden er hævet, af samme årsag... Det gik fint derned... Men der var kun 2, der fandt hjem igen.... Nå ja, det vil sige, de sidste 6 snød, og gik ind til fårene... Så de havde da fundet vej hjem, men bare fundet bagtrappen  Nu håber jeg så på, da de i dag, selv har fundet vejen derned, at de også finder tilbage igen, og kommer den rigtige vej ind...
Ellers er dagen bare gået med, at prøve at begrænse vandstandene til acceptable højder.... Hvilket vist sådan til dels er lykkedes...
M.V.H....Benny...
|
Når utak er værtens løn, hvad får værtinden så - Hun får de små stød værten giver. |
Rettet af - Benny on 06 aug 2012 13:35:50 |
 |
|
|
Benny
Diamant Medlem

Denmark
posteringer 3477 |
Skrevet - 21 aug 2012 : 09:48:51
|
Nu er det så endeligt lykkedes... Ænderne har fundet ud af, selv at finde vej ned til søen, selv om de fortsat bruger den lange rute.... Men det er jo så af mindre betydning.... De får en noget længere spadsuretæer, men det er vel ingen skade til, efter som de nok generelt lever en anelse for godt.... Så det kan vel medvirke til, at holde deres bodymass index på et rimeligt niveau. 
Det er også lykkede for dem, at finde tilbage igen.... Så de bliver dagligt lukket ud omkring klokken 07:00.... I hvert fald her i sommer perioden, og de vender selv hjem til andegården, klokken ca 19:30... Så må vi håbe, at de snart får gjort søen en smule pænere... Det kommer nok til at tage lidt længere tid denne gang, da de faktisk spreder deres ophold i søen bedre end de foregående hold, og bruger hele søen.... Ikke fordi den er så stor.... Men der er jo også kun 8 ænder, så de har sikkert nok at se til.... Og de prøver jo også på at holde hullet rent.... Og det indebærer jo, at de må rende fast rutefart mellem søen og hullet, og der er jo Ca 200 meter imellem... Men lige nu er det lidt småt med vandet i hullet.... Så hvis ellers naboerne bliver færdig med høsten, ville regnen ikke være at foragte....
Nå jo, de skal også lige have halmen i hus, om ikke for andet, så for at sikre jeg selv kan få hvad jeg skal bruge i løbet af vinteren.  Lidt beregnende er man jo.... Trods alt. 
M.V.H.....Benny..
|
 |
|
|
|